Έχω τώρα κανά τετράμηνο που ασχολούμαι με την καλλιέργεια φυτοπλαγκτόν.
*Όποιος βαριέται να το διαβάσει αλλά θέλει να κάνει καλλιέργεια, διαβάζει μόνο το “
Καλλιέργεια/διαδικασία”.
Οι λόγοι.•Για τους κατώτερους οργανισμούς στην τροφική αλυσίδα ισχύει: “You are what you eat”. Άρα, αν αυτοί τρώνε καλύτερης ποιότητας φυτοπλαγκτόν αυτόματα αποτελούν και οι ίδιοι καλύτερης ποιότητας διατροφή. Άρα βελτιώνεται όλη η τροφική αλυσίδα.
• Δεν μπορείς να έχεις ζωοπλαγκτόν αν δεν έχεις φυτοπλαγκτόν. Το μεγαλύτερο σε μέγεθος ζωοπλαγκτόν (πχ αμφίποδα) τρέφεται με οτιδήποτε βρίσκει στο ενυδρείο αφού είναι ουσιαστικά filter feeders, δηλαδή ανάλογα με τις συνθήκες στις οποίες βρίσκονται μπορούν και αλλάζουν τον μεταβολισμό τους τρώγοντας από βακτήρια μέχρι κανονική τροφή. Το μικρότερο σε μέγεθος ( πχ κοπήποδα) μπορούν να φάνε κάτι άλλο εκτός από μονοκυτταρική άλγη, αφού μπορούν να αλλάξουν το μεταβολισμό και να καταναλώσουν και άλλες τροφές ή και βακτήρια, αλλά αν μιλάμε για συνθήκες αναπαραγωγής τότε μιλάμε για διατροφή με φυτοπλαγκτόν. Το δε ακόμα μικρότερο σε μέγεθος ζωοπλαγκτόν (πχ ρότιφερς) τρέφεται αποκλειστικά με φυτοπλακτον λόγο μεγέθους ( και μάλιστα συγκεκριμένο φυτοπλαγκτόν που έχει συγκεκριμένο μέγεθος) . Άρα καταλήγουμε σε αυτό που ξέραμε: η βάση της διατροφικής αλυσίδας είναι η μονοκυτταρική άλγη.
•Με τα έτοιμα σκευάσματα που χρησιμοποιούσα είχα τα εξής προβλήματα:
1.δεν τα έβρισκα πάντα στην αγορά (πάντα έλλειπε κάποιο, έστω ένα)
2.ήθελαν διατήρηση στο ψυγείο
3.αρκετά από αυτά (πχ ζωντανό φυτοπλαγκτόν) ήθελαν και ανάδευση κάθε δεύτερη ημέρα για να μην χαλάσουν
4.ήταν ακριβά (το δε ζωντανό φυτοπλαγκτόν να το αγοράσεις είναι πολύ ακριβό)
5.δεν έπρεπε να ρίξεις παραπάνω και έπρεπε να προσαρμόσεις τη δόση σιγά σιγά αν δεν είχες ξαναχρησιμοποιήσει το προϊόν. Και μόλις έφτανες στη δόση που ήθελες, έλλειπε από την αγορά και μετά ήθελες πάλι σιγά σιγά (και εννοείται ότι έπεφτε κανονική δόση, που υπομονή για τέτοια παιχνίδια)
6.μου έδειχναν να είναι περισσότερο χρωματιστά/βαμμένα διαλύματα παρά παράγωγα φυτοπλαγκτόν
Επιπλέον, θα είχα και άλλα οφέλη, όπως ότι με το ζωντανό φυτοπλαγκτόν δεν μπορείς να κάνεις υπερδοσολογία: όσο και να ρίξεις ή θα φαγωθεί άμεσα ή θα παραμείνει ζωντανό κάνοντας φωτοσύνθεση, άρα τραβώντας φωσφορικά και νιτρικά από το σύστημα (αυτή είναι η τροφή του, αν έχει φως για να φωτοσυνθέσει).
Το πρόβλημα.Αυτό που ήθελα να προσπεράσω ήταν ο τρόπος της δοσολογίας.
Αφού ήθελα να ταΐζω ζωντανό φυτοπλαγκτόν, δεν ήθελα να ταΐζω ζωντανό φυτοπλαγκτόν από το ψυγείο. Δηλαδή φυτοπλαγκτόν που λόγο χαμηλής θερμοκρασίας του έχεις αλλάξει το μεταβολισμό και βρίσκεται σε μια κατάσταση “nirvana” και με την προσθήκη στο ενυδρείο πάει ακαριαία σε κατάσταση “σοκ” από την απότομη αλλαγή θερμοκρασίας και αλατότητας. Άρα, δύσκολο να επιβιώσει για να καταναλωθεί και να προσδώσει τα μέγιστα οφέλη για τους οργανισμούς του ενυδρείου. Επίσης δεν ήθελα dedicated ψυγείο για λόγους κατανάλωσης ρεύματος, χώρου αλλά και ανάδευσης. Ήθελα ένα σύστημα το οποίο θα λειτουργεί αυτόματα και αν είναι δυνατόν.. από τον profilux.
Όσο καιρό διάβαζα για την καλλιέργεια του φυτοπλαγκτόν, παράλληλα έψαχνα πως μπορώ να ταΐζω ζωντανό φυτοπλαγκτόν αυτόματα χωρίς να χρειάζεται ψυγείο και ανάδευση κάθε δεύτερη ημέρα.
Η λύση.Ήξερα ότι η λύση είναι απλή και μια ημέρα παρατήρησα κάτι που έβλεπα καθημερινά αλλά το προσπερνούσα. ‘Ότι η εξωτερική υπερχείλιση που έχω στο refugium (και είναι πάνω από το ύψος του ενυδρείου για να ταΐζεται το display βαρυτικά) έχει πιάσει κοράλλινη. Χμ.. κοράλλινη.. άρα έχω καλή διασπορά φωτός.. άρα αν βάλω εκεί ένα δοχείο με φυσική ανάδευση δια του αέρος (κοινώς μπουρμπουλήθρες) το φυτοπλαγκτόν θα παραμένει ζωντανό, θα κάνει δηλαδή φωτοσύνθεση αν είναι στις κατάλληλες συνθήκες. Άρα αν έχω μικρό μήκος στα σωληνάκια των αντλιών του profilux θα έχω πολύ λίγο ζωντανό φυτοπλαγκτόν παγιδευμένο κατά μήκος των. Άρα αν ταΐζω κάθε ημέρα, θα έχω το πολύ για 24 ώρες μερικά ml ζωντανού φυτοπλαγκτόν “παγιδευμένα”, σε “σωστό” όμως νερό (αλατότητα /θερμοκρασία) αλλά χωρίς ανάδευση. Έτσι ξεκίνησα την καλλιέργεια ζωντανού φυτοπλαγκτόν.
Η πορείαΣτο internet υπάρχουν αρκετά βίντεο που δείχνουν πώς να κάνεις καλλιέργεια αλλά είναι άλλη μια από τις περιπτώσεις του αν δεν πάθεις δε θα μάθεις. Ξεκίνησα από 2lt καλλιέργειας, έφτασα στα 10lt, έχασα κάποιο τμήμα της, ξαναπήγα στα 10lt, μετά στα 20lt , τα έχασα και τα 20lt και τώρα είμαι στα 18lt και ξεκίνησα πάλι να ταΐζω ζωντανό φυτοπλαγκτόν το σύστημα.
Ο στόχοςΟ σκοπός είναι να ταίζω 2lt την εβδομάδα, 1lt στο display και 1 lt στο refugium. Όταν οι ανάγκες αυξηθούν, δεν χρειάζεται να αλλάξω τα δοχεία που χρησιμοποιώ τώρα, απλά θα βάζω πάλι από 1lt στο κάθε δοχείο αλλά με μεγαλύτερη πυκνότητα.
Η καλλιέργεια/ΕισαγωγήΟ τρόπος που κάνω την καλλιέργεια και δουλεύει καλά τώρα 5 μήνες (οι απώλειες ήρθαν από πειράματα και βιασύνη) και οι συμβουλές που μπορώ να δώσω για μια επιτυχημένη καλλιέργεια είναι οι εξής:
•Βρίσκουμε το στόχο, πόσο θέλουμε δηλαδή να ταΐζουμε την ημέρα αλλά και πότε θέλουμε να ξεκινήσουμε να ταΐζουμε. Αν ξέρουμε αυτά τα δύο, ξέρουμε πόση ποσότητα ζωντανής καλλιέργειας να παραγγείλουμε αλλά και πόση τροφή για την καλλιέργεια.
•Η παραγγελία μου εμένα έγινε από το reefphyto και παράγγειλα 250ml από αυτό:
http://www.reefphyto.co.uk/phyto-cultur ... opsis.html και 500ml από αυτό:
http://www.reefphyto.co.uk/phyto-cultur ... edium.html . Το πρώτο είναι το ζωντανό φυτοπλαγκτόν και το δεύτερο η τροφή του.
Η καλλιέργεια/ εξοπλισμός-υλικά
• Έστω ότι πήραμε 250ml ζωνταντό φυτοπλαγκτόν για να ξεκινήσουμε από 2lt καλλιέργεια (τα ίδια ισχύουν αναλογικά και για 100ml και ξεκίνημα από1lt). Τα βάζουμε στο ψυγείο και ετοιμάζουμε το νερό (αν δεν το έχουμε ετοιμάσει μέχρι να έρθει η παραλαβή).
• Τα δοχεία που χρησιμοποιώ είναι εκείνα τα διαφανή πλαστικά που έχετε δει στο σπορέλαιο (φώτο πιο κάτω). Το κόστος είναι 1€ για το 5lt και 2€ για το 10lt
• Αφού άλλαξα μερικές λάμπες μέχρι να βρω ποιες είναι οι καταλληλότερες κατέληξα στη χρήση δύο ταυτόχρονα λαμπτήρων οικονομίας, έναν της Osram στα 4.000Κ και ένα της Philips στα 6.500Κ, στα 11W ο κάθε ένας.
• Για 2 x 10lt δοχεία η κατάλληλη ανάδευση προέρχεται από 1 αντλία Schego M2K3 (350lt/h) Schego Optimal (250lt/h) και μια αντλία συνδεδεμένες σε σειρά. Μην χρησιμοποιήσετε κυκλοφορητή για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι θα σκοτώσει (σπάσει) το φυτοπλαγκτόν (εκτός αν μιλάμε για πολύ μεγάλα συστήματα τόνου +) και ο δεύτερος είναι ότι η παροχή αέρα παρέχει ταυτόχρονα και το απαραίτητο CO2 για τη φωτοσύνθεση. (Για πολύ μεγάλα συστήματα πρέπει να πάμε σε παροχή CO2 από τις γνωστές μπουκάλες που είχαμε στους ριάκτορες).
• Η παροχή του αέρα γίνεται με σωληνάκια rigit που είναι τοποθετημένα κοντά στον πυθμένα. Αν χρησιμοποιήσετε 2 σωληνάκια σε κάθε δοχείο, προσοχή στην τοποθέτησή τους για να μην κάνουν αντίθετες ροές και σχηματίσουν στον πάτο “βουναλάκι” από φυτοπλαγκτόν. Γιατί το “βουναλάκι” θα ψοφήσει και μπορεί να χαλάσει την καλλιέργεια.
Καλλιέργεια/διαδικασία• Ξεκινάμε φτιάχνοντας νερό αλατότητας 1.019. Από 1.017 έως 1.025 η καλλιέργεια θα αντέξει, αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης είναι μεγαλύτερος όσο μικρότερη είναι η αλατότητα. Ο τρόπος που χτυπάω εγώ το αλάτι είναι με αεραντλία για 3 ημέρες μέσα στο επόμενο δοχείο που θα χρησιμοποιήσω για το καινούργιο φυτοπλαγκτόν που θα προκύψει (split).
• Ρίχνουμε την αρχική καλλιέργεια στην ποσότητα που λέει (250ml σε 2lt) και όχι με μεγαλύτερη αραίωση. Αν το φυτοπλαγκτόν είναι πολύ αραιό, η καλλιέργεια θα κρασάρει.
• Βάζουμε τα σωληνάκια του αέρος και φροντίζουμε η κυκλοφορία να είναι δυνατή σε όλη τη μπουκάλα (ρυθμίζοντας την ένταση από τις αεραντλίες και το ύψος από τον πάτο από τα σωληνάκια). Η κυκλοφορία είναι πολύ σημαντική, θα πρέπει να είναι δυνατή αλλά όχι τόσο που στην επιφάνεια να σχηματίζονται αφροί (όπως εκείνοι του skimmer).
• Ρίχνουμε το φαί. Προσθέτω 2ml για κάθε lt φυτοπλαγκτόν, δηλαδή περισσότερο από ότι λένε οι οδηγίες από το προϊόν. Έχω βρει ότι έτσι δουλεύει καλύτερα η καλλιέργεια. Το φαί αυτό είναι γεμάτο νιτρικά και φωσφορικά, αυτή είναι η βασική τροφή του φυτοπλαγκτόν.
• Φωτίζουμε και περιμένουμε. Φωτίζουμε από κάποια σχετική απόσταση για να μην μεταφέρεται θερμότητα από τους λαμπτήρες στην καλλιέργεια. Η καλλιέργεια θέλει maximum 30C, αντέχει μέχρι 35C χωρίς να αναπτύσσεται όμως, ενώ αν το παρακάνεις θα κρασσάρει. Σε αυτή την περίπτωση το φυτοπλαγκτόν γίνεται κίτρινο και κρασσάρει σε μερικά λεπτά. Δηλαδή, μπορεί να αντέξει 40C για 8h αλλά μετά εντελώς απότομα μέσα σε 2 λεπτά θα χάσει όλο το χρώμα της. Η ιδανική θερμοκρασία είναι 24-26C. Οι μικρές καλλιέργειες, μπορούν να γίνουνε μέσα σε ένα δοχείο που θα τοποθετηθεί μέσα στο sump οπότε το δοχείο θα έχει την θερμοκρασία του ενυδρείου μας. Έχω παρατηρήσει ότι στο 5lt δοχείο η ανάπτυξη της καλλιέργειας είναι μεγαλύτερη αν αυτή φωτίζεται 24/24 ενώ στο 10lt η ανάπτυξη είναι η ίδια είτε φωτίζεται 16/24 είτε 24/24. Θεωρώ ότι έχει να κάνει με την ποσότητα του φωτισμού ανά λίτρο, δηλαδή στο 5lt το 24/24 είναι ικανοποιητική η αύξηση του φωτισμού ενώ στο 10lt θα ήθελε 24/24 αλλά προσθήκη και τρίτης λάμπας.
• Περιμένουμε τουλάχιστον μια εβδομάδα. Το ιδανικό είναι 3 εβδομάδες. Το πόσο θα περιμένουμε εξαρτάται από 2 παράγοντες. Από το ποσοστό που θα πάρουμε από την καλλιέργεια και από το πόσο φαί έχουμε ταίσει. Αν στα 5lt πάρουμε στο τέλος της εβδομάδας το 1lt τότε η καλλιέργεια θα ξανααναπτυχθεί. Αν πάρουμε όμως 2lt τότε το διάλυμα θα είναι αρκετά αραιό και θα κρασσάρει. (Όταν παίρνουμε 1lt σημαίνει ότι αδειάζουμε 1lt από την καλλιέργεια και το αντικαθιστούμε με 1lt νερού αλατότητας 1.019). Θα πρέπει πάντα η καλλιέργεια να έχει μια συγκεκριμένη πυκνότητα πριν της κάνουμε split. Μια διαδικασία split είναι να παίρνουμε την μισή ποσότητα από την καλλιέργεια κάθε 15 ημέρες ταΐζοντας την ότι λένε οι οδηγίες του σκευάσματος τροφής της. Εγώ προτιμάω να παίρνω κάθε εβδομάδα την ποσότητα που θέλω να ταΐσω. Αυτό σημαίνει ότι έχω 2 μπουκάλες και την μια εβδομάδα παίρνω από την μια μπουκάλα, την άλλη εβδομάδα παίρνω από την άλλη. Έτσι έχω κάθε εβδομάδα φρέσκο συλλεγμένο φυτοπλαγκτόν αλλά κάθε μπουκάλα κάνει split κάθε 15 ημέρες. Ο τρόπος που η DT κάνει split το φυτοπλαγκτόν της είναι: Έστω ότι έχει μπουκάλα 10lt. Παίρνει την δεύτερη εβδομάδα 5lt και έχει τώρα μία μπουκάλα 10lt (συμπλήρωσε με 5lt αλατότητας 1.019, μπουκάλα Α) και μία μπουκάλα με 5lt (μπουκάλα Β). Ταΐζει μόνο την μπουκάλα με τα 10lt (Α). Στο τέλος του επόμενου δεκαπενθήμερου ξανακάνει το ίδιο με την μπουκάλα (Α) παίρνοντας μια καινούργια μπουκάλα (Γ) με 5lt καλλιέργειας. Την μπουκάλα (Β) την αφήνει ατάιστη ξανά,σύνολο 15 ημέρες. Δηλαδή κάνει split κάθε δεκαπέντε ημέρες και το split που παίρνει το αφήνει να κάνει φωτοσύνθεση για άλλες 15 ημέρες χωρίς να το ταΐσει. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζει ότι η καλλιέργεια έχει απορροφήσει το φαί της, άρα έχει μέσα ελάχιστα φωσφορικά και νιτρικά. Επίσης προκύπτει πιο παχύρευστο διάλυμα, όσο περισσότερο αφήνεις το φυτοπλαγκτόν να κάνει φωτοσύνθεση τόσο πιο πυκνό γίνεται αφού αναπτύσσεται στον ίδιο πάντα όγκο. Αυτό θα ήταν και το ιδανικό, αλλά θέλει πολλές μπουκάλες και άρα περισσότερο χώρο και χρόνο. Στο δικό μου ενυδρείο εξάλλου έχω φωσφορικά αλλά όχι νιτρικά, οπότε αν προσθέσω λίγα νιτρικά με το φυτοπλαγκτόν, θα λειτουργήσει καλύτερα η άλγη στο refugium ,άρα θα τα αφαιρέσει.
Συμβουλές/Παρατηρήσεις• Καλύτερα μερικές ημέρες αργότερα το split παρά μερικές ημέρες νωρίτερα. Αν γίνει νωρίτερα μπορεί η καλλιέργεια να κρασσάρει, αν γίνει αργότερα θα είναι πιο παχύρευστη. Το καλύτερο βέβαια είναι να διαβάζεις την καλλιέργεια και να καταλαβαίνεις πότε θέλει split. Δεν είναι δύσκολο, έρχεται μόνο του ως εμπειρία με το που θα κάνεις το πρώτο split.
• Καλλιέργεια σε 2 μπουκάλες και όχι σε 1. Και γιατί αν κρασσάρει η μία θα υπάρχει η άλλη, άρα η καλλιέργεια θα συνεχιστεί ,και γιατί έτσι τραβάς κάθε 15 ημέρες άρα έχουν καταναλωθεί περισσότερο τα φωσφορικά και τα νιτρικά (και του εμπορίου τα έτοιμα φυτοπλαγκτόν έχουν φωσφορικά και νιτρικά, μετρήστε τα και θα το δείτε).
• Κάποια στιγμή κάποια καλλιέργεια θα κρασσάρει. Λένε ότι για κάποιο λόγο δεν μπορεί η αρχική καλλιέργεια να κάνει split για πάνω από 6 μήνες και ότι θα πρέπει να ξεκινάμε με καινούργιο κάθε 6μηνο. Μου ακούγεται λογικό ότι δεν μπορείς από 2lt με συνεχόμενα split να φτάσεις στα 8.192lt μέσα στο εξάμηνο, αλλά δεν έχω φτάσει ακόμα στο 6μηνο οπότε δεν έχω αυτή την εμπειρία.
• Κάνουμε υπομονή στην αρχή να φτάσει η καλλιέργεια στα lt που θέλουμε. Αν ξεκινήσουμε με 2lt σε 15 ημέρες θα είναι 4lt, σε 30 ημέρες θα είναι 8lt κτλ. Καλύτερα περισσότερα lt από ότι φανταζόμαστε ότι θέλουμε, παρά λιγότερα.
• Σημειώνουμε τις μπουκάλες με μαρκαδόρο για να ξέρουμε κάθε πότε πρέπει να συμπληρώνουμε με απιονισμένο για να έχουμε σχεδόν σταθερή αλατότητα. Στα 9lt σε 2 ημέρες στους 26C υπάρχει εξάτμιση 150ml.
• Μπορούμε να φτιάξουμε το νερό της καλλιέργειας με κανονικό νερό και όχι απιονισμένο. Αφού όμως προστίθεται τελικά στο ενυδρείο μας καλό είναι να το φτιάξουμε όπως και εκείνο του ενυδρείου αλλά με τη σωστή αλατότητα, 1.019.
• Είχα βάλει αλουμινόχαρτο στον τοίχο, πίσω ακριβώς από την μπουκάλα. Το αλουμινόχαρτο μπήκε για να κάνω ανάκλαση το φως που διαπερνά την μπουκάλα και να βοηθήσω τη φωτοσύνθεση. Τελικά έμεινε γιατί έτσι ανακάλυψα ένα καλό τρυκ: όταν στο αλουμινόχαρτο πέφτει πράσινο χρώμα, σημαίνει ότι το διάλυμα δεν έχει φτάσει ακόμα στην πυκνότητα του split. Όταν στο αλουμινόχαρτο δεν πέφτει καθόλου φως, η καλλιέργεια είναι έτοιμη για split.
• Αλλάζουμε την μπουκάλα με καινούργια καθαρή κάθε μήνα. Αλλιώς θα πρέπει να κάνουμε απολύμανση με χλωρίνη στην μπουκάλα που έχουμε γιατί η καλλιέργεια είναι ευαίσθητη σε μικρόβια, βρωμιές κτλ.
• Χρησιμοποιούμε πιπέτες για το φαί και σύριγγες για την προσθήκη του απιονισμένου (ή ότι άλλο βολεύει τον καθένα) καθαρές και καινούργιες και το κάθε μπουκάλι έχει τις δικές του. Έτσι μειώνουμε τις πιθανότητες για μόλυνση από τη μια καλλιέργεια στην άλλη. Κάθε καλλιέργεια έχει τα δικά της σωληνάκια αέρα, δεν τα μπερδεύουμε με τις δίπλα καλλιέργειας.
• Όλο τον Μάιο είχα μια μπουκάλα στο μπαλκόνι, στον ήλιο για 9h και η καλλιέργεια πήγαινε μια χαρά. Την έχασα γιατί έκανε καύσωνα, πήγε στους 40C για ημέρα και αυτό ήταν. Αυτές οι καλλιέργειες που κάνουν φωτοσύνθεση στον ήλιο λέγονται και οικολογικές.
• Για 4lt φυτοπλαγκτόν το μήνα θέλεις 4€ για τις μπουκάλες, 0.5€ για το αλάτι και 2€ για το ρεύμα, άντε 7€ όλα μαζί. Όταν τα 888 ml της Dt έχoυν 40€ και 4.5 φορές πιο αραιό να είναι το φυτοπλαγκτόν που προσθέτεις, πληρώνεις 7€ αντί για 40€ και προσθέτεις πραγματικά ζωντανό φυτοπλαγκτόν.
• Το σύστημα με τον αέρα είναι το πιο φθηνό, έχει όμως ένα τρομερό μειονέκτημα: το θόρυβο από τις μπουρμπουλήθρες (εννοείται δεν χρησιμοποιούμε αερόπετρα). Αυτός ήταν ο αρχικός λόγος που έβγαλα στο μπαλκόνι την μία καλλιέργεια. Αν συνεχίσω το σύστημα από Χειμώνα θα ψάξω για άλλο τρόπο που να είναι αθόρυβος. Τώρα είναι στην αποθήκη, που ακούγεται λιγότερο και που δεν με ενοχλεί που φωτίζεται 24/24.
• Η καλλιέργεια αντέχει ένα 2ωρο χωρίς μπουρμπουλήθρες (επιστημονικός: ανάδευση δια του αέρος). Τόσο τουλάχιστον έχει αντέξει σε εμένα, όταν έκανε διακοπή ρεύματος, μετά συνέδεσα UPS γιατί είναι κρίμα να χαθεί η καλλιέργεια από διακοπή ρεύματος. Οπότε στα υπόψη η περίπτωση διακοπής ρεύματος. (Αφού οι περισσότεροι φωτίζουν 16/24, οι λαμπτήρες δεν χρειάζονται UPS).
• Υπάρχει προφανώς κάποια αναλογικότητα στο σύστημα. ‘Άλλο να πάρεις το 50% split από 1lt καλλιέργεια, άλλο από 10lt καλλιέργεια και άλλο από 100lt καλλιέργεια. Στην πρώτη περίπτωση το σύστημα είναι ευάλωτο στην αλλαγή λόγο του μικρού του όγκου, στη δεύτερη είναι πιο σταθερό, ενώ στην τρίτη θα πρέπει το νερό που προσθέτεις να έχει απολύτως ίδιο pH, θερμοκρασία και αλατότητα γιατί οι τιμές θα ισορροπήσουν πιο δύσκολα.
• Επειδή η διαδικασία είναι πανεύκολη, μια απλή ρουτίνα φτιάχνω τόσο νερό με 1.019 όσο παίρνω κάθε 15 ημέρες από τη μία μπουκάλα, δεν θέλει να υποτιμηθεί. Έχω χάσει καλλιέργειες με την λογική του ότι κάνω μεθαύριο split γιατί τώρα βαριέμαι, ας ανεβάσει θερμοκρασία τι θα πάθει κτλ κλτ
“Τα παραπάνω έχουν προκύψει από προσωπικές παρατηρήσεις και δουλεύουν στο δικό μου σύστημα”.
Πάντα θεωρούσα γελοία αυτή τη δήλωση. Απλά γιατί αναιρεί όλα όσα έχεις γράψει. Φαντάζεσαι τον Αϊνστάιν όταν έγραφε την θεωρεία της σχετικότητας να έγραφε στο τέλος: “Τα παραπάνω έχουν προκύψει από προσωπικές παρατηρήσεις και δουλεύουν στο δικό μου σύστημα”;
Στην ακριβώς αντίθετη θέση και στάση δηλώνω: αν κάνεις ότι γράφω και δεν τα καταφέρεις, αφού ξεπεράσεις τα πιθανά παιδικά λάθη, άρχισε το πλέξιμο.
Κοινώς, άλλαξε χόμπι.
Η μπουκάλα μέσα στο σπίτι. Μία λάμπα στα δεξιά και μία από πίσω από τη μπουκάλα. Επίσης φαίνεται ο αποδεκτός σχηματισμούς αφρού, παραπάνω σημαίνει ότι έχουμε περισσότερη ανάδευση από ότι χρειάζεται.
Η μπουκάλα που ήταν έξω στο μπαλκόνι. 9h ηλιακό φως έδιναν ίδιο αποτέλσμα με 16h από 2 λαμπτήρες. Κράσσαρε με τον καύσωνα..
Το δοχείο που χρησιμοποιώ για να ταίζω το display, το breeder της Aqua Medic.
Παρατηρήστε ότι το καπάκι είναι ανάποδα:
1. για να μειώνει την εξάτμιση (συλλέγει περισσότερους υδρατμούς), άρα πιο σταθερή αλατότητα
2. λειτουργεί ως χωνί όταν γεμίζω με φυτοπλαγκτόν.
Επίσης, ο profilux τραβάει το φυτοπλαγκτόν από το rigit και όχι από το κάτω μέρος. Από το κάτω μέρος τραβάει και αέρα, οπότε δεν μπορούσα να μετρήσω ακριβώς τα ml που θα έπεφταν στο σύστημα.
Ο τρόπος που πέφτει το φυτοπλαγκτόν στο refugium, αντίστοιχα πέφτει στο display.
Πριν: το φυτοπλαγκτόν πριν γίνει split.
Split: πέρνουμε την ποσότητα που θέλουμε
Μετά: έχουμε αναπληρώσει την ποσότητα που πήραμε με κανικούργιο νερό 1.019
Παρατηρήστε ότι στο "split" και "μετά" η καλλιέργεια είναι σχεδόν το ίδιο σκούρα.
Καλή επιτυχία!